tisdag 15 maj 2012

(135 av 365+1) Tradition

Foto med Xperian
Det är tyvärr sällan jag springer runt med systemkameran i fickan, när jag jobbar.
Men mobilen är ju oftast med mig i benfickan, på arbetsbyxorna.

Tradition för oss bönder är att släppa ut djuren på bete, och hela den här veckan
gör vi just detta. I söndags släppte vi ut fåren på bete, igår lite halv stora kalvar.
Dom går nu på samma bete som fåren. Idag kvigor och sinkor. På lördag får även
dom mjölkande korna komma ut ur ladugården. Lycklig tid för våra kära djur^^

5 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Har nu hittat ett ställe i Roslagen som har kosläpp till helgen och jag hoppas att jag kryar på mig så att jag orkar ta mig dit. Skulle vara så kul att uppleva barndomsminnena när vi släppte ut korna på gården i norr....men annars får jag väl vänta till nästa år!

Charlotta sa...

Jag har aldrig varit med på kosläpp eller fårsläpp, men vilken känsla det måste vara för både djur och skötare. Hästar får ju gå ute varje dag året om så för dem blir det ju inte sån omställning - men även de njuter ju extra när vädret strålar, det ser man ju.

KerstinA sa...

Jag passerade ett gäng nyutsläppta får och lamm på vägen hem i går - de såg ut att njuta.
En härlig bild har du tagit. Den perfekta linjen på horisonten både framåt och bakåt gör att den blir spännande.

Rantamor sa...

Skulle nog bott närmare dig så jag fått vara med om alla dina utsläpp på djuren...
skrattar gott när jag läste sin-kor snabbt och funderade ett tag var sinkkor var???hahahaha
slinkor har man ju hört talas om...

Ha en underbar dag.

Yvonne L sa...

Det är en tradition jag aldrig tänkt på!