torsdag 16 februari 2012

(45 av 365+1) Blindskrift


Tro inte att blinda människor kör bil, men ändå hittade jag något som liknar blindskrift på
våra bilnycklar. Varför det finns på bilnycklar då blinda inte kan köra... är väl att vi som
kör bil  (kanske andra fordon) ska känna skillnaden när vi inte tittar på nyckeln. Det är min
teori i alla fall. Vad är eran?

Angående förra inlägget med temat doft. Macroobjektiv är inte ett måste, men klart en
fördel när man tar "produktbilder". Det går att använda macrolinser, och sitt vanliga
objektiv. Använder man sitt vanliga objektiv är det inte värre än att man kan beskära bilden.
På så sätt ser det ut som att man har tagit bilden med ett macro. Macrolinser (effektlinser)
finns det också att köpa för en billig peng. Dock upplever jag inte resultatet lika bra som
med ett rikitgt macroobjektiv. I för sig har jag inte använt min lins så mkt.
- Det är bara till att experimentera^^
Låt inte pengar stoppa dina fatasier. Lösningar finns. Annars har vi tradera, där jag köpte
mitt macroobjektiv för en "billig" peng.

7 kommentarer:

Ullagunni sa...

Jag antar att du har rätt, jag trycker ofta på bilnyckeln när den ligger i fickan och då underlättar det med små upphöjningar. klurigt..

Charlotta sa...

Pricken är säkert för att man ska känna skillnad i mörker eller i fickan. Men- själv lär jag mig aldrig vilken knapp som är vilken. Vi har nämligen två bilar och nyckelfunktionerna sitter på motsatt plats. :-S

KerstinA sa...

Klurig tolkning ^^

Marina sa...

Ja det var kul med en lite annorlunda tolkning =)
Och tack för tipset om macroobjektiv på tradera, ska spana lite!

lenabratt sa...

Jag har aldrig hört att en blind kan köra bil !
Macro objektiv är inte ett måste men när du väl har ett så kan du inte leva utan !

Pysselfarmor sa...

Det där har jag inte tänkt på - måste kolla bilnyckeln!

Hade macrolinser tidigare, men eftersom jag hade macroobjektiv på den analoga tiden så visste jag att jag måste ha ett sådant till min digitala också....så det önskade jag mig i present....jo jo jag fick det ;-))

Unknown sa...

Kul att du la nyckel på boken :)
Instämmer i teorin - för taktilt behov. Annars är det för att våra blinda kompisar ska hålla i nyckeln åt oss ;)