lördag 21 april 2012

(106 av 365+1) Exotiskt


Mina tankar/ mina åsikter. Ocensuerad.
Jag vet inte vad ni tycker, men fortsätter utvecklingen i den här takten och politiken,
samt mejerier som dom gör nu. Ja då lär bönder bli något exotiskt och unikt som bara
finns på vissa ställen i framtiden. I Libanon (?) köper folket en liter mjölk i affären för
30 kr. Här i sverige får man lätt en liter mjölk för 8 kr. Ändå är det många konsumenter
som tycker att 8 kr för en liter mjölk är rena pengarovet. Tänk på bonden då.
(Jag har inte hela faktan men ungefär så här ligger det till). Förr i tiden fick bonden
ca 3 kronor per liter. Idag får bonden fortfarande bara strax över 3 kronor per/liter.
Ingen tänker på alla utgifter (som inte har blivit mindre) det är innan dom där literna blir till.

Utvecklingen i bondeyrket i inkomst står stilla, medans utgifterna och kraven på dagens
bönder ökar. Ingen verkar förstå poängen med att ha bönder i Sverige,
ingen verkar förstå bönders livsstil (utom bönder själv och anhöriga). Får själv höra
att min familj är rik för att dom är bönder. När jag var mindre trodde alla barnen i skolan
att bönder var fattiga. Anledningen till att jag tror, att folk tror vi bönder är rika nu, är att
dom ser bara våra dyra investeringar och inte våra skulder som samhället/Sverige
och mejeriföretag tvingar på oss för att vi överhuvud taget ska kunna finnas kvar.

Dom som är villiga att satsa för att hålla Sverige öppet, och föda Sverige med mat,
ja dom skuldsätter sig för resten av sina liv oftast, och får jobba tills deras kroppar
värker på alla ställen.
Ingen vill knappt bli bonde längre, man ser inte lönsamheten i det.
Inget får man för det. EUbidrag finns bara för att muta bönderna att hålla det
snyggt. Visst det är en hjälp, men hjälpen är lika snabbt borta innan den kommer in på
kontot. Det enda bönder egentligen söker är att veta att dom är behövda av sitt folk.
En klapp på axeln, och orden "Fy fan vad ni är bra!". Medans livsmedelbutiker kan
betala av sina skulder på något år, tar det 10 dubbla för dom flesta nystartade
bönder att ens komma upp på fötter igen. Jag får det inte att gå ihop och jag retar ihjäl
mig på det.

Det verkliga arbetande folket, vårt riktiga världsarv... dom går på knäna för att
för att bevara det dom älskar. Ja då står resten av folket och bara spottar på hur dyrt det
är i affären. När bonden inte ens får hälften för att producera fram produkten.
Alla är inte såna det kan jag inte säga, men det är inga som direkt gör något åt att.
- Man skulle vara bonde i Frankrike.

Skulle kunna diskutera detta länge. Det jag ville får sagt är en tankeställare till er andra.
Ja bönder luktar skit, är skitiga, envisa tjurskallar, och det har dom all anledning till.
Men tänk när ni dricker eran köpta mjölk, äter er ost, eller en fin svensk köttbit.
Hur mkt svett, blod, tårar och kärlek har inte bonden, samt djuren lagt ner för att ni ska
 få njuta och leva.

7 kommentarer:

Bonnfrua sa...

I Länstidningen hade vår LRF-ord i länet skrivit:
"Hur ska ni ha´t - vill i ha mat?"

Sammanfattar probelmatiken tycker jag!

varför kan inte detta land få vara så gott som självförsörjande vad gäller mat (som i Finland)! Tror fol i allmänhet att vi kan importera mat hur mycket och länge till som helst!

Här har du en arg Bonnfru som köper Östgötamjölk (fast den är dyrare för den lokal!) svenkt kött och använder egena saker fr gården.
Jag försöker undvika mat som blivit åksjuk!!!!

Sanna sa...

Du har så rätt i det du säger. Överhuvudtaget är folk väldigt gnälliga och snåla. I gamla butiken hade vi ju faktiskt höga priser i jämförelse med andra butiker runt omkring och fortfarande idag sitter detta i. Folk kommer in i affären och klagar på att allt är så dyrt, trots att vi på många varoro har lägre priser än kvantum!

Jag tror inte att de flesta bryr sig om vad sakerna kostar EGENTLIGEN. De bara klagar för att de ska.

Ni bönder får kämpa på, det finns ju inget härligare än att se kossor på grönbete eller lammen på våren.
Sverige vore inte det samma utan bönderna.

Rantamor sa...

Där fick vi en massa fakta av en krigartjej, bra skrivet, ibland behöver vi faktiskt få upp ögonen för lite fakta.
Tillåmed jag behövde det.
Vi finns många som älskar att fota djur ute på bete å tycker att dom är söta, men hur mycket längre tänker vi...
näe, då är det bra med en krigartjej som du....

Tjingelingen.

Bonnfrua sa...

En sak till:
Makens Morfar odlade potais på -60-talet och fick samma kg-pris som Maken får nu (och då har han KRAV-potatis!!!)

Det har hänt lite i övrig prisutveckling kan man säga...

Kämpa på, ni mjölkbönder är några jag verkligen bugar mig för! Jag har ju sett en glimt av slitet och tja, älsakr man inte kossorna så jobbar man inte med dem! Så hatten av!!!

Yvonne L sa...

Man får verkligen hoppas att bönder inte blir en exotisk syn i Sverige! Ni behövs!!

Charlotta sa...

För att trivas som bonde måste man nog vilja ha det som livsstil. Därmed inte sagt att de inte ska få betalt för sitt arbete. Och även en bonde bör kunna ha råd med avbytare för att kunna ta semester (eller i värsta fall vara sjuk).

Jag skulle gärna se att bonden får en större del av konsumentens prislapp. Att gnälla över att mjölken är dyr och köpa saft eller läsk i stället är ju horriblet resonemang. Mjölken innehåller ju en massa nyttigt, medan läsken är rent skadlig - kostnaden för läsken kommer senare i form av ohälsa. Många konsumenter ser tyvärr inte så långt.

Pysselfarmor sa...

Jag är bonddotter och uppvuxen på landet och stödjer er så gott jag kan...och jag har aldrig tyckt att det varit dyrt med era produkter...döm inte alla efter en kam!

Förstår vad du menar....politiken är sådan och jag är förskräckt att landsbygden dör!