torsdag 9 augusti 2012

(222 av 365+1) Krubba

Instagram

Korna, och kvigorna (närmst till vänster) tycker om mat.
Ensilage blandat med HP-massa (strimlade sockerbetor) och majs.
Se så tacksam ena kossan tittar på mig, kocken^^
20-30 kg äter dom om dagen. Sen har dom även kraftfoder vid sidan om.
Stora magar att fylla i dessa underbara djur.

Går många diskussioner om arla och mjölkpriset nu på facebook och i folks munnar.
Jag vill bara säga att det är jävligt jobbigt nu ekonomiskt... för alla bönder.
Ena stunden uppmuntrar arla bönder till att bygga ut, för att dom behöver mer mjölk.
Sen några år senare slår dom ner bönderna på knäna, genom att sänka till sjukt låga
mjölkpriser. Kostnaderna på foder är inte billigt, och 3 kr/l behövs minst för att
det ska gå ihop sig.

Läser att många konsumenter är villiga att betala mer för mjölken
i affären. Bara man vet att bonden får en stor del av att. Jag tycker inte att det är
konsumentens fel till dom låga priserna, som vi bönder får. Det är arlas.
Så här blir det när man tror att man ska kunna slåss ute i världen, om mjölkpriser
osv. Så går det när man köper upp mejerier här och där. Allt hade vart mkt bättre
om Svenska arla inte hade sålt sig till Danmark. Direktörerna och dom högt sittande i
arla vill så klart ha samma lön. Ja då sänker man böndernas mjölkpris, för att få det
att gå ihop sig med dom stora investeringar på att köpa upp, och sin skyhöga löner.

Arla är ett globalt företag nu. Därför påverkas alla. Vi bönder råkar kanske vara
delägare (eller vad det heter) men våran makt i arla är lika med noll. Ska det vara
ordentligt ska man ha en röstning, om man nu ska bygga nya mejerier, köpa upp osv.
Där bönder får vara med och tycka. Vad jag vet finns inte det.

Många kommenterar på fb så som. Byt jobb, sluta gnälla, mjölk är inte nyttigt,
kvinnliga bönder ska jobba på bordeller osv. Först och främst. Byta jobb är inte det
lättaste för en bonde. Bondyrket är inget jobb, det är en livsstil. Vi jobbar inte heller för
att bli rika, utan för att vi tycker om det vi gör. Sen vill vi så klart inte behöva gå på knäna.
Gnälla gör väl varenda människa, så skärp er. Skulle ni vilja jobba 8- 15 timmar om
dagen, utan att få betalt? Tro inte det. Eu-bidrag säger ni då. Ha! Vet ni ens vad ett
Eu-bidrag innebär? Det är inte så glamoröst som det låter.
- Mjölk är nyttigt, och livsviktigt. Varför tror ni vi måste amma?
Sen ska man inte överkonsumera, men så är det med allt. Mjölken är viktigast när man
är liten, en vuxen ska såklart inte dricka 2 liter mjölk om dagen.

Men det jag tror folk missar, inte ser, är att... Utan bönder finns det inga kossor.
För vem vill ha kossor? Dom kostar mer än vad man kan få. Alltså, svensk mjölk/kött
bli utrotat. Bönder lägger ner, därför minskar utbudet på bröd i affären. Utan bonden
kan du se Sverige som ett enda stort skogsland. Rena Norrland. För vem ska beta
markerna? Veganer kanske? Jag vet att det nu bara handlar om mjölkbönder till Arla.
Kött och fårbönder finns ju fortfarande (kanske), och bönder till lokalmejerier har det
ganska smärtfritt ändå. Tyvärr drabbas vi alla bönder av det här. För hur roligt är det
för dom andra bönderna att se sina kollegor, lägga ner sina företag en efter en?

Som sagt, jag vet att det finns många fina svenska mjölkkonsumenter här ute i landet.
Som bara köper svenskt, kanske en dansk fläskfile till grillningen bara. (inte bra).
Tyvärr finns det nästan desto fler som inte vet hur pass bondyrket drabbar alla.
Jag vet att många av ni som är med i utmaningen är uppföda på gård, eller förstår
ändå hur hårt det livet är. Jag är jättetrött efter två morgonpass nu, då jag går upp 3.30.
Ska göra det i morgon och på fredag också. Hur långa mina dagar är beror på.
Idag jobbade jag ute i 10 timmar. Pappa är ute minst 11 timmar om dagen.
Tänk in er i hans ställe. Han går ut för att jobba, i vetskapen att oavsätt hur mkt han
jobba och hur länge, så får han ingen lön. Vilken normal svensk skulle göra det?

Jag älskar mitt yrke/livsstil. Jag älskar att få gå runt och prata med våra 500 fina
djur, samtidigt som jag jobbar. 
Jag hatar att se någon individ skadad eller sjuk, men det är ju så, det är ju
likadant med människor. Oavsätt hur stora nackdelarna ibland är i mitt yrke,
så lysser dom fina stunderna upp detso mer.

Min favorit solhistoria är...
Förra vintern föddes en svart tjurkalv. Han hade vatten i lungorna vilket gjorde
att han inte kunde dricka mjölk normalt. Han rosslade och hade jättejobbigt att
andas. Pappa sa att det inte fanns något hopp om honom. Jag däremot fastnade
för denna låga individ. Jag matade honom genom att spruta in mjölk i munnen
på honom, med en spruta. Några ml om gången. Efter några dagar blev han så
pigg, att han från liggandeposition lyckades med mycket vilja att ta sig upp.
Han fick mediciner mot lungproblemen, och tillslut blev han en stor kalv han också.
Det gick så klart långsammare för honom, än dom andra. Han gick alltid med huvudet
lutande åt höger, och såg alltid så tacksam och glad mot mig. Han var min
kelgris. Min lilla ögonsten bland kalvarna. Min kämpe. Tyvärr säljer vi våra
tjurar vid 2 månader till en uppfödare. Jag var inte med den dagen,
och tur det. För även om det är mer än ett år sen, så hugger det fortfarande
till i hjärtat på mig. Det är farligt att fastna för dessa individer. Man vet att
dom i unga ålder är oftast mest påverkade av sjukdomar osv. Ändå kan man inte
låta bli, och skulle man det... Vad tråkigt mitt yrke skulle vara i så fall.





4 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Stående ovationer för ditt inlägg!!!!

Jag blir så irriterad på dessa mellanhänder som tar pengarna från bönerna! För även om ni inte får några pengar för mjölken så kostar den ju lika mycket för mig som konsument i affären. För att inte tala om osten (jag som vill ha svensk mat!).
Och ok jag erkänner: Jag väljer Östgötamjölk före arla, helt enkelt för att gynna de lokala bönderna men även lite i protest mot arla, precis som du skrev.

Att välja svensk mat (även fläskfile´!) är en självklarhet för mig!!!! Hellre betala lite mer och veta att det är kvalité än tvärt om. Och allra helst närproducerat och/eller KRAV-godkända livsmedel...


Jag har sagt det förut men det tål att upprepas: Ni mjölbönder är värda all heder! Arbetar jämt för knappt ingen lön alls. Och den respekt och kärlek ni visar era djur, den går inte att mäta i pengar hur viktig den är.

Och de däringa EU-pengarna... om bonden finge betalt för sina varor skulle bidragen inte behövas. Men nu är det ju som det är...

Så heja på! Svenk mjölk och kött är en själklarhet!

Eva Trillian sa...

Våra bönder är värda vårt engagemang och våra rätta val i affären. Hos oss undviker vi arla så mycket vi kan. Det finns ju andra mejerier :) Och affärerna verkar börja fatta att vi vill ha alternativ.
Heja Er! Vi försöker hjälpa till!

Gabriella sa...

Intressant läsning för mig som inte är insatt i problemet, men hörde på radion igår om en bonde som sa att de får mindre per liter nu än för 22 år sedan och det är ju fruktansvärt eftersom priset i affären har ju gått upp under dessa 22 år.
Själv är jag ingen större mjölkkonsument förutom i kaffet kanske ;-)
Kämpa på!

Pysselfarmor sa...

Vi köper bara svenskt, men mera ska hamna hos bönderna direkt...och detta att allt globaliseras är faktiskt inte bra! Det ser man också på industrier och forskning mm som försvinner till andra länder så fort de sålts till annat land. De är väl inte dummare än att de "ser om sitt hus".

Ni gör en otrolig insats och jag vill ha svensk mjölkprodukter mm - jag tågar gärna i en demonstration!